LPS : Saeimai jau šajā sasaukumā būs jālabo Pašvaldību finanšu izlīdzināšanas likums
Latvijas Pašvaldību savienībai (LPS) ir bažas, vai šodien Saeimā apstiprinātais Pašvaldību finanšu izlīdzināšanas likums būs ilgtspējīgs, un, visticamāk, deputātiem tas būs jālabo, aģentūru LETA informēja LPS pārstāve Maija Pētermane.Pašvaldību savienība pauž sarūgtinājumu, ka deputāti nav ņēmuši vērā pašvaldību iebildumus un ieteikumus jaunajai finanšu izlīdzināšanas sistēmai. LPS priekšsēdis Andris Jaunsleinis prognozē, ka agri vai vēlu parādīsies kādas problēmas ar likuma ieviešanu un deputātiem neatlikšot nekas cits, kā likumu labot. Viņš uzsver, ka tagad atbildība par pašvaldību finanšu izlīdzināšanas sistēmu būs deputātiem.
Jaunsleinis ir pārliecināts, ka likumi, kas pieņemti, neievērojot visu grupu intereses, ilgtermiņā nedarbojas. Viņš prognozē, ka jau šajā sasaukumā Saeimai pie šī jautājuma būs jāatgriežas un jāizdara grozījumi.
"Ja jaunā pašvaldību finanšu izlīdzināšanas modeļa ieviešanas gadā šķietamu līdzsvaru nodrošinās pašvaldību savstarpējo līdzekļu papildu pārdale, tad jau 2017.gadā, ja valdība būtiski nepalielinās kopējos pašvaldību resursus un vairs nedarbosies pārejas perioda nosacījumi, virknei pašvaldību būs problēmas izveidot politiski un sociāli pieņemamus pašvaldību budžetus," uzskata LPS vadītājs. Ņemot vērā, ka jaunais finanšu izlīdzināšanas modelis paredz pašreizējam atšķirīgus izlīdzināšanas principus, pašvaldību ieņēmumos radīsies lielākas vai mazākas izmaiņas.
Pilseta24.lv jau vēstīja, ka Saeima galīgajā lasījumā pieņēma Finanšu ministrijas (FM) sagatavoto Pašvaldību finanšu izlīdzināšanas likumu.
FM piedāvātajā jaunajā pašvaldību finanšu izlīdzināšanas (PFI) modelī ievēroti vairāki pamatprincipi. Pirmkārt, ieviest nosacīto iedzīvotāju-pašvaldību atšķirību aprēķinos. Otrkārt, pārskatīt demogrāfisko kritēriju vērtības un papildināt kritērijus ar teritorijas platību raksturojošu kritēriju. Treškārt, izlīdzināšanu veikt pret pašvaldību vidējiem vērtētiem ieņēmumiem. Ceturtkārt, valsts budžeta dotāciju sadalīt proporcionāli starp pašvaldībām, tuvinot tās pašvaldībai ar vislielākajiem ieņēmumiem uz vienu nosacīto iedzīvotāju.
Jaunā PFI modeļa aprēķinā FM ņēma vērā patlaban pieejamās nodokļu ieņēmumu prognozes, proti, iedzīvotāju ienākuma nodokļa (IIN) ieņēmumu prognozes pieaugums plānots 2,7% apmērā attiecībā pret iepriekšējo gadu, ņemot vērā IIN likmes plānoto samazināšanos 2016.gadā līdz 22%. Tāpat IIN ieņēmumu prognozes sadalījums starp pašvaldībām aprēķināts pēc aktuālākajiem aprēķinātajiem koeficientiem, ņemot vērā operatīvos datus par IIN ieņēmumu izpildi pa pašvaldībām 2014.gadā. Nekustamā īpašuma nodokļa (NĪN) ieņēmumu prognozes pieaugums plānots 4,6% apmērā attiecībā pret iepriekšējo gadu. Tiesa, iepriekšminētie pieņēmumi līdz PFI modeļa ieviešanai vēl var mainīties, ņemot vērā aktuālākās makroekonomiskās prognozes, diskusijas par IIN likmes nesamazināšanos, kā arī pašvaldību iesniegtos datus par nekustamā īpašuma nodokļa prognozi 2016.gadam.
PFI sistēmas ieviešanas gadā (paredzēts 2016.gads) plānots, ka nevienai pašvaldībai izlīdzinātie ieņēmumi pēc PFI, salīdzinot ar iepriekšējo gadu, nesamazināsies. Tāpat šajā gadā tiks noteikts ierobežojums izlīdzināto ieņēmumu pieaugumam pēc PFI attiecībā pret iepriekšējo gadu (piemēram, noteikts ikgadējā valsts budžeta likumā). Pārejas posmā tiks arī noteikts, ka finansējums, kas iegūts, nosakot ierobežojumu izlīdzināto ieņēmumu pieaugumam, tiek piešķirts pašvaldībām, lai nodrošinātu izlīdzināto ieņēmumu pieaugumu salīdzinājumā ar iepriekšējo gadu. Uz sarakstu