Banner 980x90

Kampaņa sabiedrības izglītošanai par alkohola lietošanas kaitīgumu jauniešu vidū izmaksās 25 000 eiro

Foto: Edijs Pālens/LETA
Foto: Edijs Pālens/LETA

Papildināta visa ziņa.

Veselības ministrijas (VM) un Slimību profilakses un kontroles centra (SPKC) uzsāktā kampaņa "Lai būtu skaidrs!", kuras mērķis ir izglītot vecākus, sabiedrību un tirgotājus par kaitējumu, ko alkohola lietošana nodara jauniešiem, izmaksās 25 000 eiro.

Kā piektdien, 28.augustā, preses konferencē, atklājot kampaņu, norādīja veselības ministrs Guntis Belēvičs (ZZS), viņš ir apņēmības pilns mainīt situāciju sabiedrībā un mainīt arī cilvēku uztveri par alkohola lietošanu jauniešu vidū. Viņš norādīja, ka jaunieši gadu no gada, svinot 1.septembri, lieto alkoholu. Viņš uzsvēra, ka alkohola lietošana nopietni ietekmē veselību, īpaši organismu, kas vēl nav nobriedis.

Belēvičs sacīja, ka "skaitļi ir biedējoši". Pieaudzis cilvēks vidēji Latvijā izdzer 10,6 litrus absolūtā alkohola. Teju puse jeb 43,7% cilvēki vecumā no 15 līdz 64 gadiem alkoholu lieto pārmērīgi. Savukārt 12,5% iedzīvotāju ir alkohola atkarības risks.

Tāpat arī 36% no jauniešiem 14 līdz 16 gadu vecumā pēdējā mēneša laikā ir lietojuši pārmērīgi.

Jo agrīnāk indivīds sācis lietot alkoholu, jo lielāka iespēja ir, ka cilvēkam alkohola lietošana būs nozīmīga arī vēlāk. Tas viss var novest pie ļoti nopietnām saslimšanām, sacīja Belēvičs.

Pārmērīga alkohola lietošana ir pirmais riska faktors priekšlaicīgai nāvei, slimībām un invaliditātei.

Ministrs sacīja, ka kampaņas laikā sadarbosies tiesībsargājošās iestādes, vecāki, skolotāji, kā arī komersanti jeb pārdevēji. Kampaņa vērsta ne tikai uz to, lai samazinātu alkohola lietošanu, bet arī mainītu uztveri.

Viņš arī norādīja, ka vecāki ir bērnam kā spogulis, un aicināja vecākiem rādīt piemēru saviem bērniem, nelietojot alkoholu. Tāpat arī alkohola popularitāti veicina "visaptveroša un uzbāzīga" reklāma, kuru alkoholu ataino kā neatņemamu dzīves sastāvdaļu.

Slimību profilakses un kontroles centrs (SPKC) Atkarības slimību riska analīzes nodaļas vadītāja Aija Pelne sacīja, ka Latvijā alkohola lietošanu uztver kā ikdienas parādību. Tāpat Latvija ir līdere to jauniešu īpatsvarā, kuri alkoholu ir pamēģinājuši pirms 13 gadu vecuma. Tāpat pētījumi rāda, ka 44% nepilngadīgu jauniešu ir varējuši alkoholu iegādāties veikalā. Pētījums gan neatbild uz jautājumu, vai alkoholu viņiem nopircis pieaugušais vai viņi iegādājušies paši.

Viņa norādīja, ka vecākiem ir ļoti noliedzoša attieksme pret narkotikām un smēķēšanu, tomēr pret alkohola lietošanu viņi ir tolerantāki. Tikai 90-93% no vecākiem neatļauj lietot alkoholu saviem bērniem. Šajos pētījumos izkristalizējas arī auditorija, ar kuru ir jāstrādā.

Situācija gan pēdējos gados ar alkohola lietošanu jauniešu vidū ir nedaudz uzlabojusies, tomēr situācija joprojām ir satraucoša, atzīmēja Pelne.

Runājot par kampaņu "Lai būtu skaidrs!", Pelne stāstīja, ka ar kampaņu vēlas informēt vecākus, lai viņi runātu ar bērniem. Otra auditorija būs tirgotāji, kurus ar kampaņu vēlas aicināt pievienoties sociālatbildīgai kustībai. Tāpat arī pieaugušie tiek aicināti nepirkt alkoholu nepilngadīgajiem.

Plānoti informatīvie materiāli vecākiem, kā arī diskusijas skolās, stāstīja speciāliste.

Rīgas Pašvaldības policijas priekšnieka vietnieka pienākumu izpildītājs Andrejs Oronovs, sacīja, ka katru gadu 1.septembrī vairāki tirgotāji "ieberžas" un vairāki desmiti komersantu tiek pieķerti, pārdodot alkoholu nepilngadīgajiem. Savukārt pēdējo divu dienu laikā Rīgā pieķerti jau seši vai septiņi šādi komersanti.

Savukārt katru gadu caur Rīgas pašvaldības "rokām" iziet 800 nepilngadīgo alkohola reibumā, stāstīja Oronovs.

Belēvičs arī atzīmēja, ka jaunieši nereti alkoholu lieto kopā ar enerģijas dzērieniem. Tāpēc VM šobrīd strādā, lai ieviestu akcīzes nodokli arī šiem dzērieniem. Ministrs norādīja, ka, iespējams, ar Zemkopības ministriju (ZM) neizdosies panākt kompromisu visai neveselīgai pārtikai, tomēr enerģijas dzērieni būs prioritāte.

Rezumējot Belēvičs sacīja, ka ar šo kampaņu vēlas panākt jauniešu izpratni, ka "dzert vairs nav stilīgi", kā arī ar šo kampaņu zināmā mērā tiek uzsākta "masveida veselības propaganda".

Līdz šim veiktie SPKC pētījumi liecina, ka regulāras alkohola lietošanas pieredze (40 un vairāk reižu dzīves laikā) ir aptuveni katram trešajam jeb 35% jauniešu vecumā no 15 līdz 16 gadiem. Savukārt dzīves laikā vismaz vienu reizi piedzērušies bijuši 65% nepilngadīgo vecumā no 15 līdz 16 gadiem.

Tāpat vienu reizi pēdējo 30 dienu laikā jebkuru alkoholisko dzērienu veikalā iegādājušies 44% jauniešu.

Dalies ar šo rakstu

Uz sarakstu
Pilseta24.lv neatbild pievienotajiem lasītāju komentāriem, kā arī aicina portāla lasītājus, rakstot komentārus, ievērot morāles un pieklājības normas, nekurināt un neaicināt uz rasu naidu, iztikt bez rupjībām. Lūguma neievērošanas gadījumā Pilseta24.lv patur tiesības liegt komentēšanas iespēju. Komentāros publicējamā teksta garums ir ierobežots līdz 1000 zīmēm. Nereģistrētiem lietotājiem ir aizliegta HTML un hipersaišu publicēšana!
Komentāri (0)