Aptauja: Eiropieši un latvieši nākotnē saskata iespējas pašnodarbinātībā
Aptaujā noskaidrots, ka eiropieši var iedomāties sevi pašnodarbināto statusā tuvāko piecu gadu laikā, savukārt Latvijas iedzīvotāji svārstās - trešdaļa ir pārliecināta, ka pašnodarbināto skaits šajā laika posmā pieaugs, taču tikpat norāda, ka tas ar gadiem tikai mazināsies.
"Amway" noskaidrojis, ka Latvijā situācija ir līdzīga kā vidēji Eiropā - 33% ir pārliecināti, ka piecos gados pašnodarbināto skaits palielināsies. Tiesa, Latvijas iedzīvotāji ir daudz pozitīvāk noskaņoti par savām spējām nekā vidējais eiropietis. 56% aptaujāto Latvijā domā, ka viņiem nesagādātu problēmas piesaistīt klientus savam biznesam. Vecumā līdz 35 gadiem pat teju 60% uzsver, ka ir pārliecināti par savām klientu uzrunāšanas prasmēm, bet pārliecība līdz ar gadiem mazinās. Dažādi uzskati ir arī vīriešu un sieviešu vidū - seši no desmit kungiem nešaubās par spēju piesaistīt klientus, kamēr tikai piecas no desmit dāmām domā tāpat.
"Aptaujas rezultāti norāda, ka Latvijas iedzīvotāji vēlas būt paši sev priekšnieki un grib būt neatkarīgi. Tas, ka ir pārliecība par spēju dabūt klientus, ir laba zīme. Izaicinājums ir saglabāt šo noteiktību, lai viņi tiešām mēģinātu un uzsāktu uzņēmējdarbību," sacīja Rīgas Ekonomikas augstskolas (SSE Riga) rektors un profesors Anderss Pālzovs, piebilstot, ka viņus vajadzētu iedrošināt biznesa ideju attīstīšanai un reāla biznesa uzsākšanai, tādējādi ieguvēji būtu visi Latvijas iedzīvotāji.
Baltijas valstīs visaktīvākie ir lietuvieši. Atbildot uz jautājumu, vai tuvāko piecu gadu laikā būs vairāk pašnodarbināto, igauņi (35%) domā līdzīgi Latvijas iedzīvotājiem, savukārt respondenti Lietuvā ir vispozitīvākie (42%). Lietuvieši (75%) arī jūtas visērtāk, domājot par klientu piesaisti un uzrunāšanu, salīdzinājumā ar Latvijas vai Igaunijas iedzīvotājiem (52%).
Eiropā vidēji 47% eiropieši izteikuši vēlmi kļūt par uzņēmējiem, taču tikai 40% atzīst, ka ir gatavi šim izaicinājumam. Savukārt Latvija atrodas virs vidējā rādītāja - 49% aptaujāto vēlētos startēt biznesā, tomēr, līdzīgi kā Eiropā, tikai 40% atzīst, ka būtu tam gatavi. Eiropā vīriešiem ir lielāka vēlme sākt savu biznesu, un viņi arī ir pārliecinātāki par savām spējām. Arī Latvijā situācija ir līdzīga, jo vairāk nekā puse vīriešu ir gatavi kļūt par uzņēmējiem, kamēr tikai četras no desmit sievietēm vēlētos darboties savā biznesā.
"Joprojām ir daudz darba, lai nodrošinātu abiem dzimumiem vienlīdzīgas iespējas startēt uzņēmējdarbībā. Ikvienam cilvēkam, kam ir interese sākt savu biznesu, neskatoties uz vecumu vai dzimumu, Eiropas Savienībā vajadzētu būt visām iespējām to realizēt, balstoties neizmantotajā uzņēmējdarbības potenciālā," atzina "Amway" sadarbības partnere un Minhenes Tehniskās universitātes stratēģiskā vadītāja Izabella Velpe.
Kopumā 77% respondentu visā pasaulē, 74% Eiropā un 85% Latvijā ir pozitīva attieksme pret uzņēmējdarbību. Vispozitīvāk biznesu uztver norvēģi - 96% -, vjetnamieši - 95% - un dāņi - 94%. Teju uz pusi negatīvāki ir Turcijas, Rumānijas un Slovākijas iedzīvotāji.
"Amway" pētījums veikts, aptaujājot katrā valstī, tostarp Latvijā, vidēji 1000 iedzīvotāju vecumā no 15 gadiem klātienē un telefonintervijās. Kopā pasaulē šogad aptaujāts 50 861 cilvēks. Pētījums veikts 45 valstīs.
"Amway" ir tiešās pārdošanas uzņēmums, kura ienākumi gadā sasniedz 9,5 miljardus ASV dolāru un kura galvenā mītne atrodas Adā, Mičiganā, ASV.
Uz sarakstu